تقابلهای دوتایی در سوره ی مبارکه اللیل

پایان نامه
چکیده

قرآن معجزه پیامبر اکرم(ص) منشوری باشکوه و دارای وجوه متعدد است که تاکنون از ابعاد گوناگون به آن نگریسته شده و مباحث علمی، هنری، ادبی و...بسیاری از آن مستخرج گشته است. یکی از این جستارها، بحث تقابل های دوتایی می باشد. تقابل های دوتایی مانند روح و جسم، معقولات و محسوسات، مرد و زن، شب و روز و ... از زمان باستان تا عصر حاضر از موضوعات مورد کنکاش فیلسوفان و دانشمندان علم و ادب و هنر بوده است. برخی مانند افلاطون معتقدند در متقابلین یکی بر دیگری برتری دارد،؛ برخی (مانند دریدا) آن دو را دارای ارزش یکسان می شمارند؛ عده ای تنها به تضاد میان الفاظ متقابل اشاره داشته و برخی دیگر با بیان نسبیت کلی هستی همه نوع تقابلی را نفی نموده اند. در این پایان نامه تقابل های دوتایی در سوره ی مبارکه ی واللیل و کارکردهای هنری تقابل های دوتایی سوره ی اللیل در کتیبه های آن با تاکید بر نُسخ خطی قرآن کریم ارائه شده است. نتایج نشاندهنده ی آنست که عدد تقابل های دوتایی موجود در سوره ی اللیل به هشت مورد می رسد. کارکردهای هنری این تقابل ها در کتیبه های سوره ی اللیل شامل تطبیق یکی از قواعد خوشنویسی به نام قاعده ی اصول و تطبیق رنگ های نقوش، زمینه و کادر کتیبه با تقابل های دوتایی یافت شده در سوره ی اللیل و سپس استخراج موسیقی مرتبط با سوره ی مبارکه ی اللیل از طریق تطبیق رنگ تقابل های دوتایی سوره با نُت مخصوص هر رنگ می شود. به عنوان نمونه تقابل های دوتایی اللیل با رنگ های متقابل لاجورد و طلایی، سرخ و سبز روشن، سفید و سیاه، آبی روشن و نارنجی، بنفش و زرد روشن (دنیای ممدوح)، زرد تیره و سبز تیره (دنیای مذموم) مطابقت دارد. تصاویر مندرج در پایان نامه از طریق عکاسی از نُسَخ خطی قرآن کریم و اسکن های موجود در موزه های مختلف ایران مانند موزه ملی قرآن کریم، کاخ موزه گلستان، موزه قرآن حضرت عبدالعظیم(ع) و موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی به دست آمده است.

منابع مشابه

نظری کوتاه بر پیام آیه ی 56 سوره مبارکه احزاب

موضوع مورد بحث در این مقاله نکات جالب«آیه‌ی 56 سوره احزاب»است؛یعنی سعی بر این بوده است که نکات قابل توجه موجود در این آیه‌ی شریف، مجمل و مبتنی بر آرای مذکور در تفاسیر روشن شود.نخست نظر قرآن و انعکاس آن در تفاسیر، در باب رفقت منزلت و عظمت رسول اکرم(ص)، در پیشگاه خدا، بهاختصار ذکر شده، سپس موضوع قابل توجه تداوم درود و سلام پروردگار سبحان بر روان رسول گرامیش مطرح شده است و کیفیت درود و سلام خدا، ف...

متن کامل

بررسی لایه ی آوایی سوره ی مبارکه ی "انبیاء" از منظر سبک شناسی

    سبک­شناسی، به عنوان یکی از گرایش های زبانی نقد متون ادبی، از لایه­های مختلفی برای تحلیل متن سود می­جوید که سطح آوایی یکی از آن ها به شمار می­آید. در این لایه، برجسته ترین ویژگی های خلق موسیقی که به دلیل "نشان دار" بودن به یک مشخصه­ی سبکی بدل می­گردد، بررسی می­شود و جنبه­های زیبایی­شناسی آن بازگو می­گردد. اوج زیبایی موسیقی در متون ادبی را در آیات قرآن می­توان یافت، که با آرایش کلمه­ها و چینش...

متن کامل

نشانه‌شناسی سوره مبارکه غاشیه

زبان، نظام اشاره‌ای است و کلمه، دال یا سویه‌ای آشکار است که در ذهن، مدلولی پنهان را برمی‌انگیزد؛ ازاین‌رو در شناسایی مدلول پنهان یک متن، عرضه دال یا نشانه‌های زبانی آن، بر مبانی و اصول سیمیولوژیک، به شناسایی کامل‌تر این سویه و مدلول‌ها می‌انجامد. در این مجال سوره «الغاشیه» به‌مثابه یکی از نمونه‌های بارز زبانی نظام‌مند و مشحون از نشانه‌هایی مانند تعابیر متضاد و موسیقای لفظی و معنوی آیات، شایسته ...

متن کامل

جلوه های فراهنجار در سوره ی مبارکه ی مریم (س)

فراهنجار به معنی شکستن شیوه­ی متداول زبان با نگرش هنرمندانه که به موجب آن عناصر زیبا شناختی و ادبی کلام مجال ظهور پیدا می­کنند. گاهی اوقات زبان به شکلی ماهرانه از فرم معیار و متداول خود خارج شده و وارد عرصه ی جدیدی می شود. این خروج از روند عادی زبان سبب رستاخیز واژگان شده و ترکیبهای زبانی جدید را به وجود می­آورد. نمونه والای این هنر مندی در کلام حضرت حق وارد شده است. عادت برای انسان، نابینایی ذ...

متن کامل

تحلیل فرمالیستی سوره مبارکه قمر

گفتار پیش رو بر آن است تا سوره قمر، یکی از سور مکّی قرآن کریم را از دیدگاه نقد فرمالیستی مورد تحلیل قرار دهد و به این مسأله بپردازد که در کلام الهی، که سرشار از مفهوم و معنا بوده و در هر حرکت و سکون آن دریایی از مفهوم وجود دارد، چگونه به نحو اعجاب­انگیزی، جانب شکل و فرم نیز رعایت شده است؛ و با ملاحظه گفتمان و مبانی نقد فرمالیستی که برای بررسی متن، خالق متن و جوانب متعدد دینی، سیاسی، فرهنگی و ......

متن کامل

تحلیل فرمالیستی سوره مبارکه قمر

گفتار پیش رو بر آن است تا سوره قمر، یکی از سور مکّی قرآن کریم را از دیدگاه نقد فرمالیستی مورد تحلیل قرار دهد و به این مسأله بپردازد که در کلام الهی، که سرشار از مفهوم و معنا بوده و در هر حرکت و سکون آن دریایی از مفهوم وجود دارد، چگونه به نحو اعجاب­انگیزی، جانب شکل و فرم نیز رعایت شده است؛ و با ملاحظه گفتمان و مبانی نقد فرمالیستی که برای بررسی متن، خالق متن و جوانب متعدد دینی، سیاسی، فرهنگی و ......

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023